);

4 Syarat Masuk Syurga Yang Wajib Kita Ambil Tahu (Dr Zakir Naik)

Rasulullah S.A.W tercinta bersabda, dalam sahih muslim volume 1, kitab iman hadis nombor 79 ;

” sekiranya engkau melihat sesuatu yang salah, yang terbaik adalah jika engkau mampu menghentikannya dengan tanganmu, maka hentikanlah dengan tanganmu. Jika kau tidak mampu menghentikannya dengan tanganmu, maka hentikanlah dengan lidahmu.

Jika engkau tidak mampu menghentikannya dengan lidahmu, hal yang paling minima yang dapat kau lakukan adalah mengutuknya dengan hatimu. Dan itulah serendah-rendah keimanannya.”

Ketika melihat sesuatu yang salah, merupakan kewajipan muslim untuk menghentikannya dengan tangan, jika tidak mampu dengan lidah dan jika tidak mampu juga maka kutuklah dalam hati maka dia adalah orang yang serendah-rendah iman dengan darjat mukmin yang paling rendah.

Menurut Quran, dakwah (menyampaikan pesan islam kepada non-muslim adalah fardhu (wajib) dilakukan setiap muslim, sesuai dengan firman Allah dalam surah Al-Asr ayat 1-3 :

“Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan menasihati supaya mentaati kebenaran dan menetapi kesabaran.”

Intipati surah ini menyatakan 4 perkara yang diperlukan bagi memasuki syurga itu :

1. Iman

2. Amal SOleh

3. Menasihati orang dalam kebenaran

4. Menasihati orang agar bersabar

Dan seiring dengan Iman Shafie r.a berkata : “Jika hanya surah Ashr ini diwahyukan, maka ini akan mencukupi sebagai petunjuk untuk manusia.” Surah in sangat ‘powerful’.

Sumber : Lampuislam

Add Comment